vrijdag 13 juni 2025

Nata Tsvereli, piano
Yfynke Hoogeveen, klarinet
Karlien Bartels, cello

De muzikale symbiose en persoonlijke zeggingskracht van de leden van het Gauguin Ensemble maken dit trio tot een graag geziene gast op de Nederlandse podia. Het ensemble heeft de traditie om verrassende programma’s te brengen waarin het geijkte kamermuziek repertoire wordt gecombineerd met nieuw, in opdracht geschreven hedendaags werk. Zo schreef Robert Zuidam in 2022 een nieuw klarinettrio voor het ensemble, dat is uitgebracht op hun met 5 sterren bekroonde album ‘Color Soni’, samen met trio’s van Brahms en Zemlinsky. In 2023 bewerkte de bekende Nederlandse componist Daan Manneke (1939) twee werken voor hen. Manneke: “In de tachtiger jaren schreef ik ‘Ramificazioni’ (vertakkingen) voor pianotrio; met veel plezier maakte ik deze nieuwe versie voor het Gauguin Ensemble: het timbre van piano-klarinet-violoncello is rijk geschakeerd aan extra boventonen. Het heterogene karakter, strijken én blazen, wordt gevoed door nieuwe klankkleuren. ‘Tombeau pour Ton de Leeuw’ schreef ik als eerbetoon aan mijn leraar en vriend Ton de Leeuw. Het oorspronkelijke stuk is geschreven voor cello solo, en na verloop van tijd richtte ik de compositie in voor allerhande bewerkingen, waaronder nu deze voor het Gauguin Ensemble”.

Naast de werken van Manneke brengt het trio het beroemde ‘Gassenhauer trio’ van Beethoven en het uitmuntende en niet vaak gespeelde romantische trio van Carl Frühling.

L. van Beethoven Pianotrio in B op. 11 “Gassenhauer“
R. Kahn Serenade in f op. 73
D. Manneke Ramificazioni (bewerkt voor het Gauguin Ensemble)
D. Manneke Tombeau voor Ton de Leeuw