zondag 15 oktober 2023

Synagoge
Folkingestraat 60, Groningen

Openingsconcert – Strijksextet van het Kamerorkest van het Noorden

GMV opent in de Synagoge zijn seizoen met een fascinerend strijkkwartet van Philip Glass, het meditatieve Fratres van Arvo Pärt, en de doorbraak van Arnold Schönberg: zijn fameuze vroege werk Verklärte Nacht. U gebracht door het uitstekende strijksextet van het Kamerorkest van het Noorden.

O.l.v. Teodora Nedyalkova
De spelers zijn o.m. aanvoerders van de strijkersgroepen van het bekende Kamerorkest van het Noorden.

Het derde strijkkwartet van Glass is zijn meest gespeelde en dus bekendste kwartet. Dat betekent repetitieve muziekreeksen die met bijna onmerkbare overgangen toch lang in het oor kunnen blijven hangen. Het zesdelige kwartet is gebaseerd op Glass’ beroemde muziek voor de film “Mishima: A Life in Four Chapters”.

Fratres van Arvo Pärt neemt ons mee op een fascinerende, bijna meditatieve rit langs een serie motieven, ter overdenking telkens even onderbroken. Het volume neemt heel langzaam toe tot een hoogtepunt en keert even langzaam weer terug naar de stilte. Die lange spanningsboog vraagt van de strijkers een perfecte beheersing van hun instrument.
Het concert wordt besloten met het bekende ‘Verklärte Nacht’ van Arnold Schönberg. Het is een van zijn vroegste en succesvolste werken, dat aan het begin stond van zijn weg van laatromantisch via atonaal naar serieel. Geïnspireerd op een gedicht van Dehmel.

Alle drie componisten vragen het aanhouden van zeer lange lijnen en perfecte dynamiek dat aan deze jonge musici zeker is toevertrouwd.

Het programma wordt gespeeld zonder pauze.

P. Glass Strijkkwartet nr. 3 ‘Mishima’
A. Pärt Fratres