donderdag 24 oktober 2024

Abel Tomàs Realp, viool
Christina Cordero, altviool
Arnau Tomàs Realp, cello

Een van de meest succesvolle en veelzijdige strijkkwartetten van het moment is het Cuarteto Casals. Hun repertoire is met recht omvangrijk te noemen, van Bach tot Kurtag. Veel van het strijkkwartet repertoire brachten zij uit bij het label Harmonia Mundi. Sinds de oprichting in 1997 is het kwartet regelmatig te gast in onder meer Carnegie Hall, de Philharmonie van Berlijn, de Cité de la Musique in Parijs en de Musikverein in Wenen. Vanavond brengen zij een eclectisch programma, genaamd getiteld ‘Spaanse Nacht’. Het concert vangt aan met de Spaanse componist en wonderkind Arriaga, ook wel de ‘Spaanse Mozart’ genoemd. Arriaga studeerde vanaf zijn tienerjaren aan het Parijse Conservatorium en overleed nét voor zijn twintigste verjaardag aan tuberculose. Gelukkig liet hij ons drie uitmuntende strijkkwartetten na. De Italiaanse cellist en componist Boccherini, die een groot stempel op de ontwikkeling van het strijkkwartet genre heeft gedrukt, schreef waarschijnlijk rond honderd werken voor deze bezetting. Samen met Turina’s impressionistische ‘Gebed van de Toreador’ en het stormachtige eerste strijkkwartet van Brahms, belooft dit een zeer bijzonder concert te worden!

“Noche Española”
J.C. Arriaga Strijkkwartet nr. 3