zondag 24 maart 2024

Oosterpoort – kleine zaal
Trompsingel 27, Groningen

Abonnementsconcert 4 – Tabea Zimmermann – altviool | Javier Perianes – piano

Tabea Zimmermann is de koningin onder de altviolisten, die het publiek wereldwijd bekoort met haar indrukwekkende speltechniek en het prachtige donkere timbre dat zij uit haar instrument tovert. Zij heeft dan ook gesoleerd bij de meest prestigieuze orkesten ter wereld.

Haar liefde voor kamermuziek deelt ze met haar collega’s van het Arcanto Quartett: Antje Weithaas, Daniel Sepec, en Jean-Guihen Queyras – allen grootheden op hun instrument.
En dit alles terwijl zij zichzelf in haar biografie noemt: “een musicus die toevallig altviool speelt”.

Tijdens dit concert speelt Zimmermann samen met Javier Perianes, een van de beste Spaanse pianisten met wie zij in 2020 de bekroonde cd Cantilena opnam. Zij nemen ons mee in de romantische melodieën van Schumann en Brahms, het ontroerende Lachrymae van Britten, kort na de Tweede Wereldoorlog geschreven en geïnspireerd op Flow My Tears van Dowland; en de aangrijpende zwanenzang van Sjostakovitsj, die hij een maand voor zijn dood heeft voltooid, maar de première ervan niet meer heeft gehoord. Al deze werken heeft Zimmermann eerder op cd gezet met pianist Hartmutt Höll, en ze zijn te vinden op Spotify.

R. Schumann Fantasiestücke op.73
J. Brahms Sonate in Es op.120/2