woensdag 7 mei 2025

Alexander Sitkovetsky, viool
Wu Qian, piano
Isang Enders, cello

Sharon Kam is een wereldberoemde klarinettiste die studeerde aan de Juilliard School of Music in New York. Al op haar zestiende debuteerde zij met Mozarts klarinetconcert bij het Israëlisch Filharmonisch Orkest. Kam voelt zich thuis in verschillende muziekgenres, van klassiek en jazz tot eigentijdse muziek. Naast de vele soloconcerten die zij gaf met beroemde orkesten zoals de Berliner Philharmoniker en het London Symphony Orchestra, is zij zeer actief in de kamermuziek en werkt zij samen met grootheden als het Jerusalem Quartet.

Het Sitkovetsky Trio werd opgericht in 2007 door studenten aan de Yehudi Menuhin School in Engeland. Inmiddels is het uitgegroeid tot een van de meest vooraanstaande trio’s van deze tijd met verschillende prijzen op zijn naam.

Dit programma besluit met het apocalyptische ‘Quatuor pour la fin du temps’ dat Olivier Messiaen componeerde in de oorlogswinter 1940/41 als krijgsgevangene in Kamp Stalag VIII-A in Görlitz, waar ook de eerste uitvoering van het achtdelige werk plaatsvond. Deel 3, Abîme des Oiseaux, is een adembenemende klarinetsolo van 8 minuten. Debussy’s Première Rhapsodie voor klarinet en piano en het pianotrio van Maurice Ravel hoort u voor de pauze.

C. Debussy Première Rhapsodie voor klarinet en piano
M. Ravel Piano Trio in a