zaterdag 10 februari 2024

Oosterpoort – grote zaal
Trompsingel 27, Groningen

Abonnementsconcert 3 – Lucas en Arthur Jussen

“It’s like driving a pair of BMW’s”, constateerde de Deense dirigent Michael Schønwandt na een concert met de Nederlandse broers Lucas en Arthur Jussen. Ze horen niet alleen bij de bekendste pianisten van Nederland, ook internationaal staat het duo hoog aangeschreven.

Hun cd lijst is al indrukwekkend – vanaf de debuut-cd uit 2010 met Beethoven, zoals al hun albums verschenen bij Deutsche Grammophon – die de platina status en de Edison Klassiek publieksprijs kreeg. Hun met een Edison bekroonde album met dubbelconcerten van Mozart behoorde volgens The Gramophone tot de 50 beste opnames van Mozart ooit gemaakt. Lucas en Arthur waren Artist in Residence bij het befaamde Konzerthaus Berlin, speelden met wereldberoemde orkesten als het Boston Symphony Orchestra, The Philadelphia Orchestra, Academy of St Martin in the Fields en het Koninklijk Concertgebouworkest en werkten samen met topdirigenten als Sir Neville Marriner, Yannick Nézet-Séguin en Jaap van Zweden.

De laatste toevoegingen zijn The Russian Album ( 2021) met werken voor twee piano’s van Rachmaninov, Stravinsky en Arensky, en Dutch Masters (2022), gewijd aan Nederlandse componisten. Deze publiekslievelingen komen weer naar Groningen met een gevarieerd en boeiend programma, waaronder natuurlijk Mozart.

In Sociëteit de Harmonie, Kreupelstraat 10 te Groningen, organiseert Yvonne van den Berg Luistertafel Klassiek. Daarin geeft zij een toelichting op dit concert. Zij gaat dieper in op het programma, op de vorm, de speelwijze en de achtergronden van de muziek. Op 24 januari bespreekt zij het concert van Lucas en Arthur Jussen.
Luistertafel Klassiek is op woensdagochtend van 10.30-12.30 uur en kost € 10,-. U bent van harte welkom bij deze toelichting, vooraf aanmelden via Yvonne2112@ziggo.nl.

W.A. Mozart Sonate in C, KV 521
R. Schumann Andante en Variaties op. 46