zaterdag 22 februari 2025

Abonnementsconcert 3

Beatrice Rana, piano
Simone Lamsma, vio0l

Simone Lamsma, geboren in Leeuwarden, begon als vijfjarige met vioolspelen en verhuisde al op haar elfde naar Engeland om aan de Yehudi Menuhin school te studeren. Als veertienjarige debuteerde zij met het eerste vioolconcert van Paganini. Haar carrière blijft zich ontwikkelen, ze treedt op in alle grote concertzalen met haar repertoire van ruim 60 vioolconcerten. Jaap van Zweden noemt haar “een van de meest toonaangevende violisten ter wereld”. Simone speelt op de ‘Mlynarksi’-Stradivarius uit 1718 in bruikleen.

De Italiaanse pianiste Beatrice Rana staat op hetzelfde hoge internationale niveau. Deze twee wereldsterren treden voor het eerst op als duo, dat moet een muzikaal hoogtepunt van 2025 zijn.

In het prachtige en afwisselende programma deze avond o.m. de vioolversie van Beau Soir, een van Claude Debussy’s meest geliefde liederen; het intense eerste toondicht van de briljante violist en componist Eugène Ysaÿe; een eerbetoon van Igor Stravinsky aan Tsjaikovsky; de weemoedige Nocturne van de jonggestorven Lili Boulanger; en tot slot César Francks beroemde vioolsonate, zijn meeslepende huwelijkscadeau voor Eugène Ysaÿe.
Kortom, een avond om naar uit te zien!

C. Debussy Beau Soir C
C. Debussy Minstrels