vrijdag 22 december 2023

Oosterpoort – kleine zaal
Trompsingel 27, Groningen

Abonnementsconcert 2 – Nicolas Altstaedt – cello | Alexander Lonquich – piano | Barnabás Kelemen – viool

De Duits-Franse cellist Nicolas Altstaedt was een vaste gast bij de Cellobiënnale in Amsterdam. Met pianist Alexander Lonquich vormt hij een gouden duo, dat in 2020 een Gramophone Award won voor hun Bartók-album. In datzelfde jaar verschenen hun opnames van alle werken van Beethoven voor cello en piano, waarin Altstaedt en Lonquich het beste in elkaar naar boven halen. Samen met de sterviolist Barnabás Kelemen vormen zij nu een geweldig pianotrio dat zich op één avond wijdt aan de drie pianotrio’s van Brahms.

Brahms liet de wereld het nodige aan muziek na: grootschalige symfonische werken, koorwerken, concerten, liederen en natuurlijk een schat aan kamermuziek.

In 1854, op twintigjarige leeftijd en boordevol ambitie, schreef Brahms zijn eerste pianotrio. Een zeer romantisch werk dat hij 35 jaar later – inmiddels gepokt en gemazeld – opnieuw onder handen nam. Het is deze van jeugdige onvolmaaktheden ontdane versie die tegenwoordig wordt uitgevoerd. De andere twee trio’s componeerde Brahms respectievelijk in 1882 en 1886, een periode waarin hij zich creatief op een hoogtepunt bevond.

Dit concert is mede mogelijk gemaakt door het Büchli-Fest-Meijerfonds.

J. Brahms Pianotrio nr. 2 op. 87
J. Brahms Pianotrio nr. 3 op. 101