vrijdag 17 november 2023

Abonnementsconcert 1 – Pavel Haas Quartet

Veronika Jarůšková, viool – Marek Zwiebel, viool
Šimon Truszka, altviool – Peter Jarůšek, cello

De internationale vakpers rekent het Pavel Haas Quartet bij de top-tien van de strijkkwartetten van deze tijd. Warmbloedig, kleurrijk, gepassioneerd, vurig; dat zijn enkele van de termen waarmee de concerten van deze prijswinnende Tsjechen vaak worden omschreven. Daarom prijzen wij ons gelukkig dat dit kwartet voor de derde keer deel uitmaakt van ons seizoenprogramma – nadat hun concert in 2021 was afgelast. Vooral in de rijke Slavische kamermuziek geniet het kwartet een grote reputatie.

Tijdens dit concert brengt het een volledig Tsjechisch programma. De Vijf stukken voor strijkkwartet van Erwin Schulhoff uit 1923 zijn vrolijke miniatuurbewerkingen van o.m. een Weense wals, een tango genaamd Milonga (!), volksmuziek en jazz. Dvořáks tiende strijkkwartet (het ‘Slavische’) is weliswaar minder bekend dan zijn twaalfde (het ‘Amerikaanse’), maar dat is jammer want ook dit is een prachtig werk waarin hij volksmuziek verweeft met hartstochtelijke romantiek. Ook de vitaliteit en expressie van de muziek van Bohuslav Martinů met zijn gevoel voor kleuren en nuances droeg bij aan de bloei van de Tsjechische kamermuziek.

Luistertafel Klassiek

In Sociëteit de Harmonie Kreupelstraat 10 te Groningen, organiseert Yvonne van den Berg Luistertafel Klassiek. Daarin geeft zij een toelichting op het concert.  Zij gaat dieper in op het programma, op de vorm, de speelwijze en de achtergronden van de muziek. Op 8 november bespreekt zij het concert van Pavel Haas.
Luistertafel Klassiek is op woensdagochtend van 10.30-12.30 uur en kost € 10,-. U bent van harte welkom bij deze toelichting, vooraf aanmelden via Yvonne2112@ ziggo.nl.

E. Schulhoff Vijf stukken voor strijkkwartet
B. Martinů Strijkkwartet nr. 5